KP / UCN / EESPP JOSACO x AXIS
GLOBUS projekt overordnede formål er at sætte demokrati og aktivt medborgerskab i et globalt perspektiv på skoleskemaet på læreruddannelsen og dermed efterfølgende på landets folkeskoler.
Projektet vil engagere unge lærerstuderende fra København og Hjørring. I samarbejde med kolleger fra Peru udarbejder de studerende et undervisningsmateriale, der vil indgå i faget Livsoplysning og kvalificere de kommende lærere til at engagere tusindvis af børn og unge i demokrati og aktiv deltagelse.
Undervisningsmaterialet vil tage udgangspunkt i Verdensmål 1, 4, 5, 10 og 16. Projektet vil desuden berøre nogle af de globale udfordringer, som bliver adresseret i Danmarks udviklingspolitiske strategi “Fælles om Verden”, særligt det øgede globale behov for at styrke demokratiet, frihedsrettighederne og civilsamfundet.
Undervisningsmanual
Unge - Demokrati - Handling
”Danske elever er verdensmestre i demokrati" fremgår det af en international undersøgelse af elevers politiske og demokratiske viden (Bruun & Lieberkind, 2022). Alligevel kæmper hele 53 % af de danske unge med lav demokratisk selvtillid og oplever ikke, at de har noget væsentligt at bidrage med i politiske sammenhænge. Denne manglende selvtillid hænger tæt sammen med elevernes lave grad af aktiv deltagelse i demokratiet. Det kommer blandt andet til udtryk i, at danske elever er blandt de unge i Europa, der i mindst grad identificerer sig med den aktivt involverede borgertype (Bruun & Lieberkind, 2022).
Det rejser en vigtig problemstilling i forhold til folkeskolens formålsparagraf, hvor det fremgår, at “folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati” (folkeskolens formål, stk. 3). Hvis eleverne kun lærer om demokrati, men at denne viden ikke resulterer i en aktiv deltagelse i det, kan man med rette spørge: Lever skolen så op til sit formål?
Viden er godt, men viden alene er ikke nok. Vi har derfor udarbejdet dette undervisningsmateriale med ønsket om at engagere eleverne aktivt og styrke deres oplevelse af at kunne gøre en forskel ift. de problemer og uretfærdigheder, de ser omkring dem. Det er vigtigt, at de oplever, at de ikke blot kan lære om verdens uretfærdigheder i skolen, men at de også selv handler for at skabe positiv forandring.
På den måde vil dette materiale støtte underviseres muligheder for ikke blot at undervise ”om” demokrati, men også styrke elevers aktive demokratiske handlinger.
Vi har valgt at tage udgangspunkt i Verdensmål 1, 4, 5, 10 og 16, som alle behandles på globalt, nationalt og lokalt niveau. Vi ønsker at vise, at selvom problemstillingerne er globale, er det muligt at handle lokalt – dér, hvor eleverne befinder sig.
Til hvert verdensmål knytter sig en række aktiviteter. Materialet kan enten anvendes som ét samlet undervisningsforløb per verdensmål, eller underviseren kan vælge enkeltstående aktiviteter, der passer til det ønskede fokus. Endelig kan materialet også anvendes, når der i arbejdet med en gruppe unge dukker problemstillinger og udfordringer op, som skal diskuteres og takles.
Materialet er udarbejdet som en del af et GLOBUS finansieret projekt, hvor danske og peruanske lærerstuderende sammen med NGO’en AXIS i foråret 2025 besøgte hinandens uddannelsesinstitutioner og deltog i hinandens klasseværelser, hvor undervisningsmaterialet blev afprøvet og tilpasset. Vi har ønsket, at materialet skal afspejle de enkelte forfatteres personlige tilgang, og derfor vil man opleve variationer i stil og indhold.
Vores ønske med dette materiale er at styrke arbejdet med at skabe unge, der både kan, vil, tør og gør, når det kommer til at deltage aktivt i det Danmark vi alle ønsker at videreudvikle.